Assalamualaikum dan selamat berkunjung di Blog Miza Lee! :)

I Love My Followers

Friday 14 March 2014

Niat Adalah Permulaan Hijrah

Assalamualaikum,

Jika dulu hijrah bertujuan mengembangkan Islam dan membina negara Islam, tetapi pengertian hijrah kini lebih menjurus kepada perubahan diri memandangkan umat Islam kini berdepan pelbagai ancaman daripada musuh Islam.

Malah, umat Islam kini juga berdepan permusuhan sesama sendiri apabila masing-masing cuba menegakkan kebenaran dalam perkara yang wujud khilaf sedangkan sewajarnya umat Islam menerima perbezaan pandangan dengan berlapang dada.




Suasana merugikan umat Islam

Sebenarnya, banyak perkara menyebabkan umat Islam kini berada dalam suasana yang hanya merugikan mereka. Peperangan saudara yang berlarutan memberi kepuasan kepada pihak yang takut melihat umat Islam bersatu.

Sedangkan jika umat Islam bersatu, kekuatan mereka mampu mengalahkan musuh. Sudah tiba masanya umat Islam berhijrah daya pemikiran supaya dapat mengikut panduan agama dalam mendepani kehidupan dunia tiada sepadan ini.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Seorang Muslim adalah orang yang tidak merugikan Muslim lainnya dengan lidah, mahupun dengan kedua tangannya. Dan seorang Muhajir (orang yang berhijrah) adalah orang yang meninggalkan semua larangan Allah SWT.” (Riwayat al-Bukhari)

Hijrah mengandungi hikmah yang besar sekali peranannya dalam pembangunan ummah. Suatu kumpulan masyarakat tidak akan menjadi baik jika setiap individu yang ada di dalamnya telah rosak kerana kumpulan masyarakat bergantung kepada individu itu.

Oleh itu hijrah amat ditekankan al-Quran dan disebutkan sebanyak lebih 28 kali dalam pelbagai bentuk serta makna. Penghijrahan kepada perkara lebih baik menjadikan hati, perkataan dan perbuatan akan bersih daripada segala maksiat, dosa serta syirik.

Kisah Khalifah Umar bin al-Khattab menarik direnungkan kerana sebelum memeluk Islam beliau dikenali dengan jolokan penghulu pelaku kejahatan. Namun, setelah berhijrah, beliau menjadi pemimpin disegani, tawaduk, suka menolong orang miskin.

Hakikatnya, hijrah sangatlah berat kerana di samping harus memiliki kesabaran, kita juga dituntut memiliki keteguhan akidah serta keyakinan supaya tidak mudah termakan pujuk rayu godaan kenikmatan dunia.

3 comments:

  1. hijrah adalah sesuatu yang sukar jika tidak dengan sepenuh hati.. contoh paling mudah nak berubah untuk bangun awal pada waktu pagi tentu kena korbankan kesedapan tidur.. kena paksa diri untuk bangun juga walau nikmat tidur mengatasi perasaan nak bangun.. nak istiqamah dengan perubahan yang dilakukan juga banyak dugaannya, hati kena betul-betul nekad.. insya-Allah kita mampu melakukannya..

    ReplyDelete
  2. Kadang, nk berhijrah tu sgt mudah. Tp nk istiqamah slps berhijrah yg susah. Kn kuat dgn anasir luar dan dlman diri, insyaAllah, boleh.

    ReplyDelete
  3. salam. semoga diberikan terus kekuatan dan ketabahan dalam hijrah yang dilakukan. insyaa Allah. sesungguhnya Allah amat suka perkara2 baik dan membantu hambanya melakukan kebaikan. hrm.

    *pssst: Jemput la ke blog kite pulak. terima kasih.
    blog-of-6ixth.blogspot.com

    ReplyDelete

 
© Copyright | All Right Reserved by Miza Lee